algeneme voorwaarden
Algeneme leverings- en privacy voorwaarden
Artikel 1
Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de
hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk
anders is aangegeven.
2. Gebruiker: de gebruiker van de algemene
voorwaarden.
3. Opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker.
4. Overeenkomst: de overeenkomst tot
dienstverlening.
Artikel 2
Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere
aanbieding, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever
waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover
van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is
afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van
toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan
derden dienen te worden betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene
voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of
andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of
vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan
in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk
het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3
Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in
het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn
vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan
door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij
anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en
offertes zijn inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede
eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend-
en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte
punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is gebruiker daaraan
niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende
aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht
gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
6. Aanbiedingen of offertes gelden niet
automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4
Uitvoering van de overeenkomst
1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste
inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van
de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden
te laten verrichten door derden.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle
gegevens, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn
voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt.
Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig
aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra
kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te
brengen.
4. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade,
van welke aard ook, doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever
verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst
in fasen zal worden uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen
die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Indien door gebruiker of door gebruiker
ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht
op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie,
draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
7. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor
eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel
5
Wijziging van de overeenkomst
Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de
overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om
de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen
tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de
overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van
de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo
spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de
overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal
gebruiker de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen
zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de
overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen
meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het
gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.
Artikel
6
Contractsduur;
uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen gebruiker en een
opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor
de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit
nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient
de opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk ingebreke te stellen.
Artikel 7
Honorarium
1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de
overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
2. Indien geen vast honorarium wordt
overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk
bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke
uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden
worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
3. Het honorarium is en eventuele kostenramingen
zijn inclusief BTW.
4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan
drie maanden zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden
gebracht.
5. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast
honorarium of uurtarief overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot
verhoging van dit honorarium of tarief.
6. Voorts is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen
door te berekenen indien zich tussen het moment van aanbieding en levering, de
tarieven ten aanzien van bijv. lonen zijn gestegen.
7. Bovendien mag gebruiker het honorarium
verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de
oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige
mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks
niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid niet van gebruiker mag
worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het
oorspronkelijk overeengekomen honorarium. Gebruiker zal de opdrachtgever in dat
geval van het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis
stellen. Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging
zal ingaan, vermelden.
Artikel 8
Betaling
Artikel 8
Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen
na factuurdatum, op een door gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin
is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de
betalingsverplichting niet op.
2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de
betaling binnen de termijn van 30 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege
in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand,
tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De
rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat
opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige
bedrag.
3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag
of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van
gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4. Gebruiker heeft het recht de door
opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in
mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en
tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Gebruiker kan,
zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien
de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Gebruiker
kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens
de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel
9
Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder
eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software,
(elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van gebruiker totdat de
opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met gebruiker gesloten
overeenkomsten is nagekomen.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het
eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te
bezwaren
3. Indien derden beslag leggen op de onder
eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop willen vestigen of
doen gelden, is opdrachtgever verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs
verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht zich de onder
eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen
brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze
verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens
het onder 1. van dit artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen,
mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden
doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
6. Voor het geval dat gebruiker zijn in dit
artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever
reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of
door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
Artikel 10
Artikel 10
Incassokosten
1. Is opdrachtgever in gebreke of in verzuim met
het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke
kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van
opdrachtgever. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige voldoening
van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het
nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
2. Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt,
welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in
aanmerking.
3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke
en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.
4. Opdrachtgever is over de gemaakte
incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 11
Onderzoek, reclames
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden
dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk
binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te
worden gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in
staat is adequaat te reageren.
2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de
werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor
de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de
opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de
overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker
slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.
Artikel 12
Opzegging
Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen
tijde schriftelijk opzeggen.
2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt
opgezegd door opdrachtgever, heeft gebruiker recht op compensatie vanwege het
daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten
en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn
toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de
declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten
van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter
beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
3. 3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt
opgezegd door gebruiker, zal gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen
voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er
feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan
opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor
gebruiker extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in
rekening gebracht.
Artikel 13
Opschorting en ontbinding
Artikel 13
Opschorting en ontbinding
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de
verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig
nakomt. na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat
de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te
(doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn
dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid
en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde
instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de
vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien
gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn
aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Gebruiker behoudt steeds het recht
schadevergoeding te vorderen.
Artikel
14
Teruggave ter beschikking gestelde zaken
Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de
uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is
opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat,
vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever deze
verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn
rekening.
2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na
daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde
verplichting, heeft gebruiker het recht de daaruit voortvloeiende schade en
kosten, waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever te verhalen.
Artikel 15
Aansprakelijkheid
Artikel 15
Aansprakelijkheid
1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan
is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe
schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag,
althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking
heeft. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag
van de door de assuradeur van gebruiker in het voorkomende geval te verstrekken
uitkering.
3. In afwijking van hetgeen onder 2. van dit
artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes
maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes
maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
4. Onder directe schade wordt uitsluitend
verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van
de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van
deze voorwaarden; de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige
prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze
niet aan gebruiker toegerekend kunnen worden; redelijke kosten, gemaakt ter
voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze
kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze
algemene voorwaarden.
5. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor
indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
6. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen
van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te
wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.
Artikel 16
Vrijwaringen
Artikel 16
Vrijwaringen
1. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor
aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op
door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering
van de overeenkomst worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan gebruiker
informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt,
garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software
vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 17
Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de
zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het
moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd
en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te
wijzen derden worden gebracht.
Artikel 18
Overmacht
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
Artikel 18
Overmacht
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene
voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie
wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien,
waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in
staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van
gebruiker worden daaronder begrepen.
3. Gebruiker heeft ook het recht zich op
overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de
overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien
deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de
andere partij.
5. Voor zover gebruiker ten tijde van het
intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de
overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker
gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat
te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware
het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 19
Geheimhouding
Artikel 19
Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot
geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun
overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt
als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit
voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling
of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie
aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken,
en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de
bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker
niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij
niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade,
hierdoor ontstaan.
Artikel 20
Intellectuele eigendom en auteursrechten
Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens in deze algemene
voorwaarden bepaalde behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die
gebruiker toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals
rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software
enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en
mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden
verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit
de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
3. Gebruiker behoudt het recht de door de
uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te
gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van
derden wordt gebracht.
Artikel
21
Monsters en modellen
Monsters en modellen
1. Is aan de opdrachtgever een monster of model
getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn
verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product
daarmee zal overeenstemmen.
2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende
zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen
eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te
leveren product daaraan behoeft te beantwoorden
Artikel 22
Geschillen
Geschillen
1. De rechter in de vestigingsplaats van
gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de
kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor
te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter
doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in
onderling overleg te beslechten.
Artikel 23
Toepasselijk
recht
1. Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de
opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 24
Wijziging,
Wijziging,
1. uitleg en vindplaats van de voorwaarden 1.
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te
Apeldoorn.
2. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking
van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
3. Van toepassing is steeds de laatst
gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand
komen van de overeenkomst.
Bijlage
1
Herroepingsrecht en Garantie RoBeau VOF
Herroepingsrecht en Garantie RoBeau VOF
Volledige
garantie bij
levering via RoBeau VOF en/of montage van een monoblock airco door een montage
partner van RoBeau vof.
Wij
geven op alle monoblock airco’s de bij (Europese) wet geregelde 2 jaar garantie
en de daarbij behorende service, tenzij met u vooraf anders is overeengekomen.
Deze garantie geldt zowel op het apparaat zelf, als op de door onze montage
partners uitgevoerde montage/installatie. Uiteraard geldt dat in geval van
oneigenlijk gebruik van het apparaat of door u opzettelijk veroorzaakte schade
aan het apparaat, deze garantie geheel of gedeeltelijk komt te vervallen.
Wij
dragen zorg voor het juiste vervoer van de monoblock airco (altijd
rechtopstaand, nooit liggend!) en een juiste montage/installatie. Bovendien
leveren wij altijd fabrieksnieuwe monoblock airco’s tenzij vooraf anders is
vermeld of met u is overeengekomen. Desondanks kan het voorkomen dat er, al dan
niet af fabriek, een mankement aan het apparaat is die binnen de
garantiebepaling valt, en die wij vooraf of tijdens de aflevering of oplevering
zelf niet hebben constateren, maar op basis van gebruik door uzelf naar boven
is gekomen. Wettelijk gezien bent u dan verplicht om binnen 24 uur na
constatering van het gebrek melding bij ons hierover te maken. Indien het
gebrek binnen de garantie valt, dan zullen wij kosteloos zorgdragen voor
reparatie. Wij komen dan desgewenst kosteloos bij u thuis om de reparatie te
verrichten en dragen zorg voor dat het apparaat weer correct werkt.
Carry-in
garantie bij
levering van een monoblock airco in combinatie met dat
de montage/installatie door uzelf wordt verzorgd.
Wij
geven op alle monoblock airco’s de bij (Europese) wet geregelde 2 jaar garantie
en de daarbij behorende service, tenzij met u vooraf anders is overeengekomen.
Deze garantie geldt voor het apparaat, echter niet op
de uitgevoerde montage/installatie indien u deze zelf verzorgt of laat
verzorgen door derden.
Uiteraard
geldt dat in geval van oneigenlijk gebruik van het apparaat, of door u
opzettelijk veroorzaakte schade aan het apparaat, dan wel schade of storing aan
het apparaat welke veroorzaakt is door een onjuiste vervoersmethode (altijd
rechtop staand, nooit liggend!!) of een onjuiste
montage/installatie van het apparaat, de garantie op het apparaat zelf geheel
of gedeeltelijk komt te vervallen.
RoBeau
VOF levert altijd fabrieksnieuwe monoblock airco’s tenzij vooraf anders is
vermeld of met u is overeengekomen. Desondanks kan het voorkomen dat er,al dan
niet af fabriek, een mankement aan het apparaat is die binnen de
garantiebepaling valt, en die wij vooraf of tijdens de aflevering zelf niet
hebben constateren,maar op basis van gebruik door uzelf naar boven is gekomen.
Wettelijk gezien bent u dan verplicht om binnen 24 uur na
constatering van het gebrek melding bij ons hierover te maken. Indien het
gebrek binnen de garantiebepaling valt, dan zullen wij kosteloos zorgdragen
voor reparatie.
Reparaties
voeren wij echter uit in onze werkplaats te Hengelo ov. U draagt er derhalve
zelf zorg voor dat het defecte apparaat bij ons in Hengelo ter reparatie wordt
aangeboden.
Indien
het uw wens is dat wij bij u op locatie de reparatie uitvoeren, dan zullen wij
de hieraan verbonden kosten in rekening brengen nadat wij deze vooraf aan u
hebben medegedeeld.
Retourneren
van een door u aangeschafte monoblock airco bij RoBeau VOF /
MonoblockSpecialist.nl.:
Wij
hanteren hiervoor de wettelijk vastgestelde regelgeving (zogenaamde
herroepingsrecht) wat betekent dat dit dus mogelijk is uiterlijk binnen 14
dagen na aflevering van het product. Melding vooraf dat u wenst te retourneren
is verplicht.
Verschillende
situaties zijn mogelijk:
- U hebt het apparaat meegenomen of ontvangen, maar nog niet gebruikt. Het apparaat zit nog in de verpakking en de verpakking is nog onbeschadigd. U mag dan het apparaat op de juiste wijze retourneren en u krijgt het volledige aankoopbedrag gecrediteerd.
- U hebt het apparaat meegenomen of ontvangen, maar nog niet gebruikt en/of gemonteerd. Wel hebt u het apparaat geheel of gedeeltelijk uitgepakt, waarbij de doos (al dan niet onherstelbaar) beschadigd is geraakt. Alle onderdelen en toebehoren die samen met het apparaat in de doos zaten bij ontvangst, zijn nog (onbeschadigd) aanwezig. U dient dan het apparaat zo goed als mogelijk is weer te verpakken en aan ons op de juiste wijze te retourneren. Indien de originele verpakking niet meer her te gebruiken is, is er sprake van een zekere waardevermindering. U krijgt dan niet het volledige aankoopbedrag gecrediteerd. Na beoordeling door ons zullen wij een percentage van het oorspronkelijke aankoopbedrag in mindering brengen.
- U hebt het apparaat meegenomen of ontvangen, uitgepakt en inmiddels gemonteerd of laten monteren. U hebt het apparaat al dan niet reeds in werking gezet. Hierbij zijn meerdere in de verpakking meegeleverde montage-onderdelen, zoals de installatie template, roosters, ophangbeugel en buismateriaal gebruikt en niet meer her te gebruiken. Het apparaat vertoont al dan niet zichtbare sporen/beschadigingen ontstaan door het monteren en/of ontstaan door/tijdens het gebruik. U dient dan het apparaat zo goed als mogelijk is weer te verpakken en aan ons op de juiste wijze te retourneren. Er is in alle gevallen sprake van waardevermindering. U krijgt dan niet het volledige aankoopbedrag gecrediteerd. Na beoordeling door ons zullen wij een percentage van het oorspronkelijke aankoopbedrag in mindering brengen. Dit kan, afhankelijk van de door ons vastgestelde schade, zelfs oplopen tot 100% waardevermindering.
Op
de juiste wijze retourneren; er zijn 2 situaties mogelijk:
- U hebt het apparaat bij ons opgehaald en meegenomen. Daarbij vermelden wij altijd dat het apparaat rechtopstaand dient te worden vervoerd. Indien liggend vervoerd, vervalt de garantie. Indien u het apparaat retourneert met uw eigen vervoer, dan dient u het apparaat te allen tijde rechtopstaand te vervoeren. Indien u het apparaat liggend vervoert, is er zonder uitzondering sprake van 100% waardevermindering.
- U hebt het apparaat toegezonden gekregen. Wij verzenden alle monoblock airco’s altijd rechtopstaand, vastgezet met spanbanden op een pallet. Hierdoor is mogelijk risico op transportschade geminimaliseerd en wordt het apparaat bovendien op de juiste wijze vervoerd. Indien u het apparaat wilt retourneren middels een vervoerder of transporteur, dan dient u het apparaat op dezelfde wijze te laten vervoeren als dat u deze van ons ontvangen hebt, namelijk op een pallet. Een monoblock airco los laten vervoeren geeft een zeer hoog risico op transportschade. In een dergelijk geval is er zonder uitzondering sprake van 100% waardevermindering.
Klanten
over montage werkzaamheden.
Ondanks
dat de montage van een monoblockairco voornamelijk installatie- en
boorwerk betreft kan het onverhoopt toch voorkomen dat u ontevreden bent
over het eindresultaat van de uitgevoerde montage werkzaamheden.
Doordat wij zelf, als RoBeau VOF / MonoblockSpecialist geen montage werkzaamheden verrichten, maar deze in opdracht van u uitbesteden aan één van onze zelfstandig werkende montage partners, zullen wij u dan ook doorverwijzen, indien u een klacht en of schade heeft, naar de desbetreffende montage partner welke bij u gemonteerd heeft. Hij of zij zal dan zijn of haar volledige verantwoordelijkheid nemen om dit probleem met u op te lossen. Uiteraard willen wij u met een eerlijk en neutraal advies bijstaan. Wij zullen er dan ook op toezien dat de desbetreffende montage partner met u tot een passende oplossing komt.
Doordat wij zelf, als RoBeau VOF / MonoblockSpecialist geen montage werkzaamheden verrichten, maar deze in opdracht van u uitbesteden aan één van onze zelfstandig werkende montage partners, zullen wij u dan ook doorverwijzen, indien u een klacht en of schade heeft, naar de desbetreffende montage partner welke bij u gemonteerd heeft. Hij of zij zal dan zijn of haar volledige verantwoordelijkheid nemen om dit probleem met u op te lossen. Uiteraard willen wij u met een eerlijk en neutraal advies bijstaan. Wij zullen er dan ook op toezien dat de desbetreffende montage partner met u tot een passende oplossing komt.
Alle
prijzen en specificaties van monoblockairco's vermeldt in deze
webshop komen tot stand i.o.m. leveranciers en importeurs van de
beschreven artikelen, voor alle getoonde prijzen en specificaties geldt: onder
voorbehoud van druk c.q. zetfouten.